Határtalanul 2022

Határtalanul Útinapló  HAT-KP-1-2022/1-001289

Erdélyország, az én hazám

1. nap

2023. április 24. Nagyréde, hajnali 5 óra

A határt Nagyváradnál léptük át. Nagyváradot szokták ,,Körös Menti Párizsnak” is nevezni. Lakosságának kb. 25 százaléka magyar. Az összlakosság 184 000 fő körül mozog. I. László Királyunk alakított itt püspökséget. 1920-ban a Trianoni békeszerződés után került Romániához, korábban a Magyar Királysághoz tartozott. Következő megállónk a Király-hágó volt. Kolozsvár többek között híressé vált Mátyás Király és Bocskai István fejedelem szülővárosaként. Felkerestük Mátyás Király lovasszobrát, szülőházát, a Szent Mihály templomot és a Házsongárdi temetőben Reményik Sándor sírhelyét, ahol meghallgattuk egyik versét: ,, Eredj ha tudsz” címmel. Ezt követően elindultunk szállásunkra Parajdra, a Csatári Panzióba.

2. nap

2023. április 25.

Fölkerestük Farkaslakán Tamási Áron síremlékét, majd tovább utazva Szejkefürdőn álltunk meg, ahol tiszteletünket tettük Orbán Balázs, a székelyföld leírójának sírhelyénél. Ezt követően vidám élményekben volt részünk a ,,mini Erdély” megtekintése kapcsán. Utunkat a Gyimesekbe folytattuk. Elmentünk az Ezeréves határhoz, valamint felkerestük az Árpádházi Szent Erzsébet Líceum pap tanárát, Berszán Lajos atyát, aki mesélt nekünk az iskola történetéről.

3. nap

2023. április 26.

A délelőttöt a Parajdi Sóbányában töltöttük, majd a korondi iskolát látogattuk meg, ahol az igazgatóasszony bemutatta Korondot, valamint az iskolát és lehetett egy ottani osztállyal kötetlen beszélgetést folytatni. Délután egy korondi fazekascsalád műhelyébe látogattunk el, ahol megismerkedhettünk a kerámiakészítés mesterségével.

4. nap

2023. április 27.

Erre a napra a Békás-Szoros és a Gyilkos-tó felkeresését terveztük. Utunkat ezért a Gyergyói-medence felé vettük a Bucsin-tetőn át. Odafelé menet a helyi kalauzunkat, Eigel Tibort vettük fel Gyergyószentmiklóson. Meglátogattuk a Gyergyószárhegyi Lázárkastélyt is. Nekünk a Békás-szoros nagyon tetszett a hatalmas sziklák miatt.

5. nap

2023. április 28.

Reggeli után a méltán híres Csíksomlyói Kegytemplomot kerestük fel, ahol kértük a csíksomlyói Máriát, (vagy, ahogy a csángók nevezik: ,,Napba öltözött Babba Mária”) teljesítsen egy kívánságunkat. Következő programok ezen a napon a Mohos-Tőzegláp és a Szent Anna-tó felkeresése volt.  Nagyon tetszett a láp színessége. Hazafelé véve az irányt nem hagyhattuk ki a nyergestetői emlékhely felkeresését. ,,Kányádi Sándor: Nyergestető” című versét is meghallgattuk. Még ezen a napon betértünk Csíkszeredába szétnézni.

6. nap

2023. április 29.

Hazafelé indulva felkerestük a szalmakalap múzeumot Kőrispatakon, ahol az egyik osztálytársam nagyapja dolgozik. Fárasztó, de egy nagyon élménydús hetet hagytunk magunk mögött.